måndag 13 maj 2013

Kaffe Pavlova

Nu jåmar jag nog värrigare om den där veckomålslistan jag hade förra veckan. Hur som helst fanns där ett mål att baka ett mera krävande bakverk. Jag bakade en kaffe pavlova som kommer här. Receptet hittar man i Talo&koti nr 2 2013. Men som vanligt har jag gjort min egen variant.
Först plockar jag fram alla ingredienser. Det är ett hav av bunkar, skedar, kryddmått och en och annan mascarpone ost. Den här gången körde jag Bio. 



Jag vispade 6 äggvitor  som det stod i receptet. Jag spritsade ut marängen och det såg
för jävligt ut så här e en kant som ser någorlunda ut. 

Sen när marängen var i ugnen blanda jag ihop cappucinosmats. Den här smatsen är gudomlig och den kan man inte misslyckas med!!!. 

Sen tog jag ut mitt marängbotten och nu hade det super siza sig i ugnen. Hade ett enormt kakbotten som skulle ha räckt till (och räcker) till alla klasser jag undervisar. Den var gyllene brun på bilden i receptet och inte så där bleka som dom brukar vara. 

Sen blev det lite Tiramisu stuk över det hela..kaffe+socker+kahlua(ska vara marsalavin men den hitta jag inte i butiken för alkoholer..blev nervöser och tog kahluan som alltid göt succe' i kakor). 11 savoirdikex fick bada i denna kaffedryck. Men i och med att min kaka var gigantiskt kunde jag bra ha haft i hela förpackningen. Dessa sockerpinnar har en uppsugningsförmåga som är 100ggr bättre än en trasa. De sög upp all kaffeblandning..och jag orkade inte göra mer. 


Voila. En färdig Kaffe Pavlova...eller är det ett gigantiskt doris kex?? 

Inga kommentarer: