söndag 19 maj 2013

Glasspolitik


På 1 maj brukar vi ta en tur till brändötorg för årets första bollglass. I år var det så kallt och eländigt(soligt men kallt) så vi skippa bollglassen. Nu när Vasa har haft sommarväder hela helgen packa vi oss iväg på en eftermiddagsglass. Tidigare i veckan hade jag köpt en burk med papagallo glass som kostade 7 euro. Jag hade bestämt mig i mitt stilla sinne att det inte skulle bli flera burkar den här sommaren. Där hade jag fel. Två bollar glass kostar mellan 4-5 euro i den här staden. En boll glass kostar 3 euro. Rena rama rånet. Från denna papagallo glassburk får man åtminstone 5-6 ordentliga bollar med glass så den är förmånligare. Ho Ho va allt e dyrt.

Min veckopeng från förr skulle inte räcka långt. Jag fick 10 mk när jag var liten. Det skulle motsvara ungefär 1,50 juros idag(jo jag skrev det på rikssvenska). Jag skulle alltså få en halv lösglass. Då fick jag lördagssgodis och klistermärken.

Julgubbsglassen skulle alltså få bli i kiosken för min del. Tänk, att jag någongång trott att det jordgubbsglass heter julgubbsglass. :D

I sommar kommer jag att laga min egen glass och köpa följande:
ooohh finns det godare glass? 


Saknar Ekenäs papagallo 

Helt god glass 

Nam nam
Hemgjord glass. Kanske man skulle investera i en
glassmaskin.



MMM kismet 

Inga kommentarer: