onsdag 10 juli 2013

Om jag skulle ha förstått...

...att telefonen jag rattade runt på när jag var liten en dag skulle bytas till en liten platt sak som jag bär med mig hela tiden. Där stod man och ratta och så plötsligt hade man glömt vilken nummer man hade slagit senast och det var bara att börja om från början. Då kunde jag alla telefonnumror jag behövde utantill. Idag kan jag knappt min egen. Jag ringde till julgubben en gång och önskade mig Afrika stjärna spelet till julklapp. Det var ytterst spännande för jag var oerhört telefonskygg. Annars ringde jag någongång till min  kompis och fundera om hon skulle komma ut och leka. Oftast gick jag och plingade på dörren. Jag behövde inte skicka ett meddelande att nu startar jag och nu är jag utanför dörren. NU E JA PÅVÄG. Jag fick min första mobil som studentgåva(1998). Jag fick varken bil eller lägenhet. Jag fick en telefon.

Farmors lur lukta lite illa 


Om jag skulle ha förstått att jag i min telefon dessutom kunde ha kontakt med hela världen. Hade jag nog säkert inte trott det. 1996 trodde jag att jag aldrig skulle använda internet. Idag är jag besatt av min dator och min telefon. Det är nästan skrämmande hur beroende jag är. Tänk om jag skulle ha förstått att på min telefon och på min dator kan jag lyssna på musik. Vilken dröm!!!  Där spolade jag kassetter febrilt i min barndom. Bandade sånger från en barnens gåva i toner. När reklamen kom till radion blev jag förbannad för man fick inte hela sånger på sin kassett. Jag minns min första walkman och när man satt de enorma hörlurarna på öronen och lyssnade på Madonna. Nu 20 år senare kan jag skriva Madonna i min telefon och få fram alla hennes album.

Lite nostalgisk blir man ju av kassetter. 


och jag minns hur spännade det var att göra musik på commodore 64. Att skriva en massa koder. Ja en hel TV-ruta med koder och så fick man en ton. Att jag sen kan spela tetris i min telefon som jag bär med mig är ju helt otroligt..och att TV:n är platt.
Moderna grejor 


Om jag skulle ha förstått att när jag var på fest kunde ta bild med min telefon, titta på bilden, radera den vid behov eller sen överföra den till en dator, minnessticka eller på bloggen, en dagbok som hela världen läser. Jag fick min första kamera år 1989. Den spolade själv filmrullen när jag knäppt mina 24 eller 36 bilder. Sen fick man med spänning vänta på bilderna. Eventuellt var hälften av bilderna helt misslyckade. . Jag äger fortfarande ingen egen systemkamera. Men en digikamera.

Filmrullar is the shit. 

 Min första dator (bärbar) köpte jag 2005, min första cd-spelare 1996 och min första tablet 2013. Jag är helt normal..fast jag levt med "gamelmodiga" grejor.

2 kommentarer:

Marina sa...

Ja de e nog hurja hur de ha gått frammåt i teknikens värld och har ändra! men är glad att man vari me på den tiden och fått uppleva allt du skriver om :)

Lola sa...

Hej
Jag slog upp sökorden "barnens gåva i toner" o landar på din sida.
Råkar du komma ihåg orden till sången "inte riktigt vuxen inte riktigt barn" som ofta spelades just i on program?
Skulle sjunga (deklamera!) den för mitt barnbarn men orden är borta!