söndag 21 juli 2013

Nukkumatti

Jag har besökt 9 länder under min livstid, enligt tripadvisor är det 3% av världen. Skulle jag har rest på 80-talet till de länder jag har besökt skulle jag väl ha besökt 1% av världen. Ett mål jag har med min  tid här på denna planet är att besöka alla världsdelar. Jag har 4 världsdelar kvar och jag kommer nog inte att besöka Antarktis. Känner inget större sug efter Antarktis för tillfället.

Hej hej från Egypten 

Jag vill minnas att "nukkumatti" åkte runt i världen och besökte barn i olika världsdelar. Lite visste jag då att denna lilla snälla farbror var en Västtysk kreation. Östtyskar snokade på han också. Han lär bland annat ha hälsat på saddam hussein och landat med ett flygplan på röda torget. Lite tänkte man på att jämngamla barn i Östtyskland inte hade möjlighet att resa som nukkumatti. Det pratades om en järnridå..det där förstod jag riktigt aldrig. Det jag minns är David Hasselhof med läderrock med blinkande julgransljus, sjungandes vid muren. (han var ju Michael Knight som åka runt i Kit o inte en sångare)



När jag var liten fanns det ett Tjeckoslovakien, ett splittrat tyskland, ett jugosslavien och ett Sovjet.

Vad minns du från din barndom? Stora världshändelser?

Jag minns top 10(nu pratar vi 1980-1992 ish)

1. Tjernobyl (Ingen fick leka i sandlådan)
Så ju bra ut för ekenäs eller? 

2. Palme mordet (ingen anning varför)
3. Intifadan (trogligtvis den första. Fundera mest på vad det var för stenkastas)

Whoot? 

4. Gorbachev  (måsskit på huvudet)
Säg hej till publiken 

5  HIV  myggan (vill minnas att det var myggorna som smitta hiv en liten tid) Live Aid
6. Jeltsin på pansarvagn.
Jeltsin, Boris, Pansarvagn 

Jeltsin-shake shake shake 

Liten öl. Liten Jeltsin. 


7. Tysk pilot på röda torget (seen that before)
8. Berlinmurens fall (främst David Hasselhoff)

Tusan att ja inte hitta bättre bild. 

9. Kuwaitkriget
10.  Nicolae Ceausescus avrättning (ja där va de slut på fred på julen)



Inga kommentarer: