fredag 19 juli 2013

Är lasagne husmanskost?

Jag minns när vi hade italienska veckor i skolan när jag gick i femman. Vi fick pasta och lasagne som skolmat, en riktig italienare gjorde maten och det var hur lyxigt som helst. Lasagne hade jag visserligen fått hemma redan men det var sån mat man bara åt på helgen och inte så ofta. Pasta hade jag däremot aldrig ätit förut. I femman  åt jag också första gången pizza. Vilket betydde att jag var 11 år när jag första gången åt denna delikatess. ;) Vi fick bra mat i skolan under hela min studietid. (undantag grönsaksbiffar och rödbetssoppa) Vi fick också lära oss att äta all mat i skolan. Det var viktigt att säga att man skulle ha lite mat för man fick ju inte lämna tillbaka maten (det fanns undantag). Det var på det glada 80 talet/ början av 90-talet då skolorna ännu hade ett eget kök. Tänk vilken lycklig barn och ungdomstid jag har haft. Jag kan inte heller minnas att någon skulle ha lämnat bort skolmaten eller väsnas någo extra kring den. Evenuellt hände de i gymnasiet då vi måste vandra hela 300 meter till matsalen. De flesta åt och var nöjda och det var kunnon husmankost man fick. Det tar ont i mitt hjärta varje gång någon inte äter skolmaten. Jag klagar nog själv över skolmaten mera nu än vad jag gjorde under min egen skoltid. Men det är ändå en av de där förmånerna vi har att bo i ett välfärdssamhälle. Skolmaten ger nog heller inga extra kilon. Om jag bara vore rik och kunde få alla små barn att gladeligen äta i skolan skulle jag vara glad. :) 

Tex mex mat på Cantina West, Helsingfors 


Våra matvanor har ändrat ganska rädigt under min livstid. Idag gör jag en lasagne på en timme så där bara mitt i veckan och vi har mat på i flere dagar. Jag hör mig själv säga att nu ska vi inte äta makaronilåda på en månad. Vad är det egentligen för fel på husmanskost? Det är billigt och lätt att förbereda, oftast räcker det tacksamt länge. Men vi är så vana med att det ska vara 15 olika kryddor(som man får jaga i flere butiker) eller 28 olika moment före maten är klar. Jag har kört hårt på husmanskost sen jag blev arbetslös och det är inte så konstigt alls. 

När jag var hos min mommo senast var där en dam som måsta lämna sitt hem i karelen under kriget.(de e såna gånger man bara lyssnar och tar till sig) Förutom krigsminnen debatterades också mattpiskning, klädtvätt och mat. Damerna var av den åsikten att dom inte bjuder på mat mera eftersom vi alltid lagar så invecklad mat och många olika sorter. Jag blev alldeles stum. Men mommos mat e ju bäst. Den perfekta karelska steken fick vingar. Nej man ska uppskatta husmanskost så länge den ännu finns. 

nam nam 


Egentilgen var min fråga: Är lasagne husmanskost? Eller är husmanskot endast traditionell finsk mat? :D 

Inga kommentarer: