lördag 16 augusti 2014

Words.. (day 7)

Då var det dags för utmaningen words..(märkväl att det är punkter efter ordet) Jag tänker mig två ord som jag alltid reagerar på eller som är en viktig del av mitt liv på något sätt.

Mat 

Ja, jag kommer inte ifrån att när jag hör ordet mat reagerar jag. Jag vet inte om det är normalt men det går en konstant mattanke i mitt huvud. Vad ska vi äta, när ja vi äta, vad kostar den maten, vilken dag, hur länge tar det att göra, ja men det där ser ju gott ut?! Jag kommer inte ifrån att alla tidningar jag läser så är det recepten som intresserar mig mest. Jag samlar på mig recept och kokböcker men så gör jag ändå husmanskost som inte tar alltför länge att tillreda. Det är inte roligt att göra mat för två eller en människa.
 Jag äter inte hälsosamt. Jag håller inte reda på vad jag äter. Jag håller mera koll på vad maten kostar. Jag vet inte om jag fortfarande lever i studietiden eftersom jag tycker att maten inte ska kosta så mycket och undviker dyra köttbitar och dylikt. Jag har ju för Guds skull ett jobb.

Men med mat tänker jag inte bara på mitt eget matintag utan också på andras. Kanske mest den som inte äter sig mätt. Den som inte äter sig mätt för att gå ner i vikt den blir jag bara irriterad på. Man ska äta ordentligt för att gå ner i vikt och röra på sig i proportion med vad man äter. Men den som inte äter sig mätt för att det inte finns pengar eller mat den blir jag förtås inte irriterad på utan där blir jag mest irriterad på mig själv. Eftersom jag nu envisas med att köpa billig mat så blir det pengar över men inte att jag skulle på något sätt dela med mig (okej nu går ju nog det mesta till räkningar) Men jag kan tänka mig att det finns andra som kunde dela med sig.

Mat är hur som helst viktigt för mig. Jag kunde skriva hur mycket som helst om mat men det här för räcka för idag.

Mat. Min bror gör god mat. Det gör alla andra i min släkt också. Vi är bara bäst. Den här kakan har min svägerska gjort.



Vatten

Jag har under hela mitt liv bott vid vatten. Jag tror inte att jag skulle klara av att inte bo vid vatten. Simning är fortfarande min favorit träningsform. Jag trivs i vattnet, på vattnet och vid vattnet. Vattnet är en viktig del av våra liv. Önskar att alla hade rent vatten eller vatten överhuvudtaget. Tänk att det går åt 15000 liter vatten för att göra ett par jeans. Det är hälften mer än vad vi förbrukar om dagen. Vatten är härligt men vatten är också svårt. 

Andra ord som gör mig glad: Choklad, Respekt, kärlek, skor, värme, trygghet, resa, fest. 

Water









Inga kommentarer: