onsdag 13 augusti 2014

Marinerat kött för två

Det här är inget recept utan en fundering. Jag köper bara inhemskt kött(och litar blint på att det är inhemskt fastän jag inte direkt köper från någon gård) Det känns bra med finländskt kött liksom. Det som känns mindre bra är mängderna med kött man måste köpa om man bara är två. Det är kanske meningen att jag ska gå till köttdisken och begära mitt kött där och att familjer ska köpa de stora förpackningarna. Jag behöver inte 12 biffar när jag vill grilla fyra. Men du kan ju alltid frysa ner tänker någon men det känns inte lika färskt. Sen har vi förpackningarna med 3 bitar i vilket går bra men om bitarna är riktigt små vill man gärna ha två bitar. En ensam person vill inte ha 3 bitar eller? Varför kan det inte finnas förpackningar med 4 bitar kött i?! Detta I-landsproblem.

Om man vill marinera sitt kött själv är det också dyrare än marinerat kött. Historier om att det marinerade köttet är sånt som inte kan säljas mer i köttdisken men med lite marinad så...Jag vill experimentera med egen marinad. Sen är det oftast för mycket marinad i förpackningarna. Jag torkar köttet före det grillas eller steks.

Så i min perfekta I-landsvärld finns det förpackningar med 4 bitar kött utan marinad till samma pris som med marinad.

Sen kan man ju fundera på att äta mindre kött. Bättre för hälsan  och skapelsen.

Blev plötsligt äcklad av köttbilder så här kommer lite grönsaker istället. 

Inga kommentarer: