onsdag 30 juli 2014

Jag är inget resturang barn

Jag åt min första hamburgare på Mc donalds när jag var tio år. När jag var på klassresa i femman blev det den första pizzan, när jag var 16 blev det tacos, 25 blev det kebab och ifjol åt jag min första sushi. Det här är saker jag säkert kommer att dela med mig när jag sitter på ålderdomshemmet och gungar i min gungstol. Det kan hända att listan på smakupplevelser kan göras längre.

När jag går i butiken tänker jag rätt så ofta på hur "lite" produkter det fanns. Det fanns ett tiotal godisstänger och påsar(för det var ju det här man handlade som liten i butiken). Chokladplattor som marabou fick man bara på båten(läs viking eller silja) och meterlakrits fick man marknan. Veckopengen räckte till klistermärken och en 5 marks godispåse som var rätt så stor. Idag skulle man inte få mycket för 1,50 euro. Det kanske är bra att allt godis är så dyrt så barnen inte har råd att köpa den. Vi lever ju också i tider där allt är jumbo size. Vill man ha en liten påse med godis av något slag så får man leta länge. Allt är megasize och skulle kunna ge ett sockerrus till en helt kvarter med ungar.

Jag minns det så bra när man fick sluta med att säga och så vill jag ha 1 mk av det där godiset. Plötsligt stod man där och vägde sin påse. Charmen for ju.

När vi åker iväg till Ekenäs brukar vi stanna påvägen på kaffe. Jag kan slå vad om att det skulle ha varit för 20 år sedan skulle man ha haft kaffe i termos och smörgåsar i plastlåda och så skulle man sitta där vid vägrenen och mysa. Det blir inte riktigt samma myskänsla på ABC. Och när jag var liten gick man på picnic med en grillad broiler, smörgås och wienerbröd. Idag ska man ha värsta gourmematen med sig.

När jag var liten gick man inte på café (vi brukade gå med farmor till Dansk bröd ibland vad jag minns) , man gick inte heller på resturang så ofta(det fanns nog inte så många heller) och man hade inte så mycket att välja mellan. Jag menar det var skink, tonfisk, vege eller malettkött pizza. Jag blir riktigt stressad ibland när jag läser en meny med 20 olika pizzor(och vad är sannolikheten att man väljer samma pizza som alltid) eller när jag tittar på alla olika alternativ det finns på Mc donalds(jag drömde om att bo i en stad med mc donalds när jag var liten).

Jag var liten på 80-talet var butikerna stängda på söndag
                                        fick man kött från en köttdisk, bröd från en bröddisk
                                        fick man igen  pizza i Ekenäs
                                        åt man pirog istället för hamburgare
                                        åt man franskis och wienerschnitzel på resturang
                                        fanns carrols
                                        köpte man lösgodis genom att peka

Det fanns säkert mycket mer man gjorde men jag är tacksam över att jag inte har behövat välja bland en djungel av matprodukter, att jag oftast ätit mat gjort från grunden(fredagsfranskisken borträknad) och att det var ledigt på Söndag. Att jag varit på picnic. Idag lär sig barn att uppskatta annat. Få se vad dom skriver om om 20 år.

Hur avundsjuk var man inte på Pippi i godisbutiken. och hur ser våra godisbutiker ut idag. 

En hederliger gris på Paussi (verka vara ett in ställe) i Seinäjoki.





                                       
                     


Inga kommentarer: