fredag 18 juli 2014

Gräddtårtan

Det är fredag. Det är varmt. Och ingen läser bloggar. Men vi kör ett inlägg om Gräddtårtor. Den känns nästan utrotningshotad denna skapelse. Gräddtårtan som fanns på alla kalasbord när jag var liten. Nu har den bytts ut mot konstverk som man knappt vågar äta. Själv är jag inte skicklig på det här med marsipan och sockermassa men kanske en vacker dag att jag kan göra följande skapelse: 

Om du googlar pippi+tårta får du denna bild.

Hittade inte den pippi bild jag ville ha. Den när hon äter kakan direkt med matsked. Det var en drömm när man var liten att
få äta en hel kaka med sked...(bilden från Astrid Lindgren värld hemsida..man vill ju inte att pippi kommer med kling och klang)
och idag skulle jag fast kunna äta gräddtårta med sked varje dag. Tänk att det finns fördelar med att vara vuxen också. Dessutom är gräddtårtan inte så invecklad att göra. Mera gräddtårta åt folket!

Sen funderar jag ofta på det där någon bjuder på kaka och man bara tar en liten bit. What's up with that egentligen? Vill jag som gjort kakan ha den själv? Varför skulle jag då bjuda på tårta? Om man äter en tårtbit i veckan så dör man ändå vid något skede. För tårtmissbrukarna är väl ganska få. Dom som äter en tårtbit och sen när dom kommer hem slänger dom i sig några till kakor och sen kan dom inte sluta. Ät nu ordentligt när någon bjuder.  ;) 


Gräddkaku a la midsommar 2013




Inga kommentarer: