söndag 12 januari 2014

Små experiment

Ifjol när jag undervisa historia tänkte jag ofta vad bra det var att få bort barnen från arbetet (okej man skulle väl nog vara riktigt kokko om man skicka sitt barn på arbete idag. Då pratar vi Finland här.) och en 8 timmars arbetsdag. På 8 timmar hinner man slita mycket på sin kropp om man har ett kroppsligt arbete. På 8 timmar hinner man inte ibland förebereda allting man behöver förbereda om man har ett sådant jobb. Har man dessutom en överdrivet hög arbetsmoral (endast extremt hög feber håller en hemma) så kan det bli problem. Då kan det hända att både hälsa och familj kommer i andra hand. Sen blir det stopp och man måste fundera om. Nu har  inte jag haft någon allvarlig sjukdom eller något som satt stopp för mina 12 timmars dagar. Jag har fått medicin till min diabetes (typ 2) och behöver leva ett hälsosammare liv.

Nu experimenterar jag med att skriva upp hur långe jag jobbar och gör upp följande veckas arbete färdigt på fredagen. Är smått lycklig om detta fungerar i en vecka helst.

Sen kom jag att tänka på att jag egentligen inte borde klaga över något. Det finns människor som arbetar äckligt långa dagar inlåsta i en fabrik så att jag ska kunna gå omkring i ett billigt klädesplagg. Jag kan ju inte heller vara säker på att det är en "glad" 10 åringen som gjort mina kläder.

Sen kan man ju fundera över om 8 timmars dagar är det ultimata för oss. Man levde ju i tiden att det är mannen som går på jobb när man införde 8 timmars dagen. Men det tar vi en annan gång för nu kallar den friska luften.

Simhallen 2 ggr i veckan-Check. Grått väder-Check. Snö-Check. 

Veckan alla dagar har uppgifter 

Om man har en liten post it lapp som föredragningslista kanske alla kan jobba normalt då? 

Inga kommentarer: