lördag 9 mars 2013

Barbie

Läste här i veckan att stans enda leksaksbutik skall stänga. Jag tycker att denna lilla by på dryga 60000 invånare kunde ha en leksaksbutik. Jag hör ju till den sorten som vandrar till en leksaksbutik när jag vill köpa en leksak. Jag köper inte många leksaker i året men har besökt butiken i fråga för det. Kanske jag längtar tillbaka till tiden då man kunde dra fram filten på gården och leka med barbiedockor i timtal. Kanske tiden då man traskade iväg till Piponius (tror jag det hette) och bläddrade igenom deras klistermärksutbud, suktade efter barbiedockor och alla legon. Där stod man och drömde sig bort i flera timmar. På lördagen kunde man köpa klistermärken för 5 mk och sen gå till Basses och köpa godis för 5mk och så var veckopengen slut men ack vilken fin lördag man hade. Och charmen med att stå och peka och fundera vilken godis man ville ha. Riktigt nostalgisk blir man av tanken.

Oftast har man ju vandrat för sig själv i leksaksbutiken. Inte sett barn överhuvudtaget. Det är ju sant att lekarna har blivit annorlunda. Undrar vilken unge som skulle vilja köpa glass från piskställning, gräva sig till Kina(man vet ju bäter nuförtidn) , fylla häften med registernumror. Leka varhuset(svensk serie från 80-talet) med barbiedockorna?..eller bratzen??

När jag hade eftis frågade jag barnen vad de önskade sig i julklapp (fast jag redan visste svaret)...egen dator, ny telefon, nån skridsko, nån stiga...så kom frågan..vill ingen ha en barbie..nej det lekte man ju med när man var 5 år var svaret. Hmmm..

Jag har inga barn. Nästan alla mina vänner har barn och barnen leker med leksaker och är ute..så var kan det har gått fel? (kanske det inte är fel att en förstaklassist hellre sminkar sig än leker)

Jag är fortfarande en barbiefantast. Kollar utbudet nu som då. Den dockan har betytt mycket i mitt liv. Jag har aldrig tänkt att jag behöver se ut som en barbiedocka. Det har ju liksom alltid varit en leksak. Inte på riktigt. Kanske man bekymrar sig mera om vilka signaler en leksak ger än att leka med den.
Hoppas leksakerna kommer tillbaka någon dag.

annars är det sol ute och sol i sinnet..

Hej hej säger en barbie vars ägare är 30+ 

Inga kommentarer: