fredag 23 augusti 2013

Slowfashion och Juthbacka

Igår var jag på föreläsning till ritz,det var svägerskan  Karin som föreläste om slentrianshopping och slowfashion. Gå och lyssna på föreläsningen till Helsingfors ni också. Jag blir riktigt äcklad över allt vi konsumerar. Allt det där som egentligen är onödigt..kläderna som hamnar i skåpet, skorna som egentligen inte passade(note to myself), inredningsprylarna som ligger och dammar och maten som bara slängs bort. Vi älskar att shoppa och hur vi blir frestade av reklam och erbjudanden. Jag blev själv medveten om hur mycket "kakka" jag köper och äger när jag för några år gick in för att fira fastan. Att shoppa ett nytt klädesplagg till ett nytt möte var inte alls en ovanlighet för mig. Jag bestämde mig för shoppingförbud. Shoppingen matta av i några månader då fastan var över. Helt bra erfarenhet. Idag tänker jag på att köpa sådant som jag verkligen behöver. Jag kan inte behöva en billig topp från Kapp Ahl en gång i veckan. Det som vore riktigt ypperligt skulle vara att köpa ekologiskt och inhemskt också. Baby steps..baby steps..och lite sparar jag på naturen då jag inte köper kläder hela tiden.

Den andra som föreläste igår var Blondinbella. Jag har aldrig läst hennes blogg och kommer trogligtvis inte att göra det heller. Hennes föreläsning var också bra men kanske inte en som berörde just mig så mycket.

Idag har jag varit en riktig österbottning och begett mig till Juthbacka i Nykarleby. Och eftersom jag nu lever enligt principen "fattigmans fengshui" så blev det inget extra kräsä att slänga i något hörn. Det jag var ute efter var blombord och dockskåpsrekvisita. Nog hittade jag av bägge sorterna men  inte något som föll i min smak.

Karin. Jag satt så långt bak så min tfnkamera ville inte samarbeta 

Utmaningar. Min utmaning är att max köpa ett klädplagg i månaden fram till juni 2014. 

Uppstoppade djur på Juthbacka marknad 

Har en förkärlek till bilar som rulla när jag var liten. 

Inga kommentarer: