lördag 5 januari 2013

Cakes, desserts and food in general

Nu blir det ett matigt inlägg. Jag hade fundera på att lägga upp veckans bakverk här i  bloggen men så konstatera jag att det tar så länge för oss att äta upp bakverken och i frysen blir också fylld. Det får lov att bli måndans bakverk istället. Jag älskar att baka. Ibland funderar jag på varför jag inte blev konditor/bagare. Jag gör också gärna mat men helst för gäster. Vardagskocken i mig säger urk varje gång jag vandrar bland butikshyllorna. Det ska bli bättring på den vägen också..

Till nyåret gjorde jag månadens bakverk som är en Mjuk Pepparkakskaka med Nutella Frosting. Receptet hittar man på leila.se. Jag har följt receptet till punkt och pricka och det blev en våldsamt stor kaka. Frostingen är god men själva kakan är ok. Måste göra någon annan kaka nästa gång.

Sen smällde jag ihop en efterrätt som smaka himmel :D. Vit och Mörk Chokladmousse som man hittar receptet på recept.nu. (Halv åtta hos mig).

Här kommer bilder på bakverket och efterrätten:

Pepparkakskaka x 3/ Ny kakspade / Nytt kakundelägg från Ikea (silikon) 



Nutella Frosting 


Ja ho ho 

Färdig. Körsbär ska det vara på men jag satt jordgubbar
vilket inte passade alls så här är  den nästan färdiga produkten



Vit och Mörk Chokladmousse 


Mera mousse


Nam nam 


När vi var i Helsingfors åt vi tre rätters middag vid kolme kruunua (säg nu nån som va me om jag har fel  namn på resturangen) Jag åt ceasarsallad, wienerschntizel och blåbärspaj. Sen mådde man super. :D 

Riksköttbullar. Ser inte apetitliga ut. Ha ha 


Kaffe på Fazers ska de va  när man besöker Hesa 


Inga kommentarer: