tisdag 30 april 2013

Vappen och alkohol

Vappen. På helgen när jag friterade munkar hade jag mera vappenfeelis än vad jag har idag. Det känns egentligen skönt att inte ha några planer. Ännu igår var jag ivrig att fara och lyssna till trappsången men nu vill jag bara vara hemma och eventuellt gå ut på promenad. För 15 år sedan skulle de aldrig har kommit på fråga att bara sitta hemma på vappen. Gud, vilken stress för varje fest och högtid.

Och nu kommer moralpredikan:
Ifjol när jag satt på bussen hem kring vappen lyssnade jag på en kille som skulle köpa ut åt en hel bunt med folk. Han hade fått flere lappar och planera att fördela köpandet på flera dagar och flera butiker. Starksprit sku ingen få för han hade inte fyllt 21 år.
På något sätt skulle man ju önska att åldersgränsen för alkohol inköp skulle vara 21 år. Oftast är det ju 18 åringar som köper ut till underåriga. Kanske (önsketänkande) man skulle vara en aningen mognare och inte köpa ut om man är 21 år.

Jag spottar inte i glaset. För vissa super jag för mycket och för andra för lite. Men jag har i alla fall aldrig köpt ut och jag har mognat till så mycket att jag nu tycker att det är onödigt att "doka" som 15 åring. Jag tror att det är många som tycker så..och jag befarar att det aldrig kommer att bli en vapp utan underåriga fyllor.

Ta och ät en munk istället!

Någon annans munkringar 



Inga kommentarer: