onsdag 23 april 2014

Tigerkakan och sockerkoman

En utmaning denna vår var att ha sockerfasta. Från början tänkte jag köra hårt med förbud mot all sorts socker men jag insåg ganska snabbt att jag skulle få leva med att fasta från synligt socker. Jag talar(uttalat på riktig ekenäiska) sötsaker, bakverk och sockriga drycker. Det gick riktigt fint tills jag smällde i mig en morotskakbit där halvvägs.  Jag gjorde bättring och höll mig tills jag blev bjuden på hembakt bolla hos c:s släkting. För vem är jag att säga nej till något som någon satt sin själ till att åstadkomma. Nu var det ju fråga om bara en bjudning. De må vara förlåtet i mina mått mätt. Annars kändes fastan i år inte som en fasta, eftersom jag fastar mest hela tiden. Köper inget onödigt o försöker hålla sockret i skick.

 På tal om bakverk. Påsken är en sockrig tillställning och även jag föll för kakor och mignonägg. Kan berätta att detta sockerrus gjorde mina fötter svullna och ett allmänt illamående lade sig över min påskakropp så tydligen hade kroppen vant sig(eller ska vi säga hjärnan) med mindre socker. Mindre socker till folket.

Och kan man tänka sig att jag idag tog och baka en tigerkaka. Denna underskattade kaka. Denna kaka som jag minns att kvinnfolke satt och vispade förhand i min fagra ungdom. Mera händer i smeten och mera heimlaga bollo. Och denna kaka är nu utbytt till snärtiga luftiga frödinge kakor som säkert står sig i flera månader. En kvinna klagade på att hon inte hade råd o köp mat när allt va så dyrt. I vagnen hade hon bara halvfabrikat och cocis. Nej, baka en tigerkaka vet ja människor. :)
Pappas påskkaka. Inga köpta grejor. 

Tigerkaka

Nya bakgrejor

Inga kommentarer: